Mikroklima ve školách

28.05.2012

Základní informace o dosažení hygienicky optimálních mikrokroklimatických podmínek ve školních budovách.

Kvalita vnitřního vzduchu:

  • škodliviny z exteriéru
  • škodliviny z interiéru
  • eliminace VOC (těkavých uhlovodíků) uvolňujících se z konstrukcí (např. formaldehyd)
  • maximální koncentrace CO2 dle vyhlášky č. 268/2009 Sb.– 1000 ppm (vydýchaný vzduch)
  • změřené koncentrace CO2 ve školách až 6700 ppm
  • koncentrace nad 1500 ppm, snížení pozornosti, nesoustředěnost
  • koncentrace nad 5000 ppm ohrožují zdraví

Teplota prostoru:

  • učebny 22±2°C
  • minimální teplota20°C
  • maximální rozdíl teploty v místnosti 3°C
  • třídenní pokles teploty v učebnách pod 18°C- uzavření
  • jednodenní pokles teploty v učebnách pod 16°C- uzavření
  • vzestup teploty v učebně nad 31°C– ukončení výuky

Větrání v zimě:

  • větrání slouží dodávce čerstvého vzduchu, nikdy ne k chlazení

Přirozené větrání okny:

  • špatně regulovatelné, vliv lidského činitele – špatné větrání
  • nejúčinnější – krátké otevření oken  na plno – průvan, ochlazení
  • stálé otevření ventilačky – energeticky náročné, stálý průvan
  • mikroventilace – ztráta akustického komfortu, nedostatečná dodávka vzduchu

Řízené větrání:

  • snížení energetické náročnosti
  • bezproblémové zajištění množství čerstvého vzduchu, přívod předehřátého vzduchu – eliminace průvanu, odvod vzduchu se škodlivinami,
  • regulace dle potřeby
  • eliminace škodlivin z exteriéru

Větrání v létě:

  •  dostatečný počet větracích otvorů a vhodný typ jejich otevírání
  • využití nočního předchlazení a akumulace budovy
  • pomocný výpočet PHPP list léto

Stínění:

  • vnější stínění účinnější než vnitřní
  • stínění vlastními konstrukcemi
  • vstupuje do výpočtu tepelné stability, potřeby tepla na vytápění a PHPP listu léto

Normativní doklady:               

  • neprůvzdušnost budovy
  • tepelná stabilita místnosti v letním období
  • součinitel prostupu tepla obvodových konstrukcí
  • teplotní faktor a nejnižší povrchové teploty
  • pokles dotykové teploty podlah
  • správně dimenzovaný otopný systém a jeho regulace (termoregulační ventily)

Podrobnější vysvětlení této problematiky naleznete v článku Mikroklima ve školách.

© 2017 - Energetická agentura
http://eazk.cz/viagra-cena.html http://eazk.cz/cialis-generikum.html