Nastavení cookies

Zde můžete nastavit používání souborů cookies podle vlastních preferencí.

Technické cookies

jsou nezbytné pro správné fungování webu. Technické cookies musí být vždy aktivní (nelze je individuálně deaktivovat), proto se pro jejich využívání souhlas neuděluje.

Analytické cookies

nám umožňují porozumět jak web využíváte, abychom jej mohli zlepšovat. Analytické cookies umožňují měření výkonu webu (počtu návštěv a zdrojů návštěvnosti). Takto získaná data zpracováváme souhrnně, bez použití identifikátorů ukazujících na konkrétního uživatele.

Personalizované cookies

ukládají informace o Vašem osobním nastavení webu. Personalizované cookies potřebujeme k tomu, abychom přizpůsobili web a jeho chování co nejvíce Vašim potřebám a zájmům.

Reklamní cookies

nastavují prostřednictvím tohoto webu naši reklamní partneři. Reklamní cookies nám umožňují zobrazovat takový obsah, který bude zajímavý a užitečný právě pro Vás.

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.

28. 5. 2012

Mikroklima ve školách

Základní informace o dosažení hygienicky optimálních mikrokroklimatických podmínek ve školních budovách.


Kvalita vnitřního vzduchu:

  • škodliviny z exteriéru
  • škodliviny z interiéru
  • eliminace VOC (těkavých uhlovodíků) uvolňujících se z konstrukcí (např. formaldehyd)
  • maximální koncentrace CO2 dle vyhlášky č. 268/2009 Sb.– 1000 ppm (vydýchaný vzduch)
  • změřené koncentrace CO2 ve školách až 6700 ppm
  • koncentrace nad 1500 ppm, snížení pozornosti, nesoustředěnost
  • koncentrace nad 5000 ppm ohrožují zdraví

Teplota prostoru:

  • učebny 22±2°C
  • minimální teplota20°C
  • maximální rozdíl teploty v místnosti 3°C
  • třídenní pokles teploty v učebnách pod 18°C- uzavření
  • jednodenní pokles teploty v učebnách pod 16°C- uzavření
  • vzestup teploty v učebně nad 31°C– ukončení výuky

Větrání v zimě:

  • větrání slouží dodávce čerstvého vzduchu, nikdy ne k chlazení

Přirozené větrání okny:

  • špatně regulovatelné, vliv lidského činitele – špatné větrání
  • nejúčinnější – krátké otevření oken  na plno – průvan, ochlazení
  • stálé otevření ventilačky – energeticky náročné, stálý průvan
  • mikroventilace – ztráta akustického komfortu, nedostatečná dodávka vzduchu

Řízené větrání:

  • snížení energetické náročnosti
  • bezproblémové zajištění množství čerstvého vzduchu, přívod předehřátého vzduchu – eliminace průvanu, odvod vzduchu se škodlivinami,
  • regulace dle potřeby
  • eliminace škodlivin z exteriéru

Větrání v létě:

  •  dostatečný počet větracích otvorů a vhodný typ jejich otevírání
  • využití nočního předchlazení a akumulace budovy
  • pomocný výpočet PHPP list léto

Stínění:

  • vnější stínění účinnější než vnitřní
  • stínění vlastními konstrukcemi
  • vstupuje do výpočtu tepelné stability, potřeby tepla na vytápění a PHPP listu léto

Normativní doklady:               

  • neprůvzdušnost budovy
  • tepelná stabilita místnosti v letním období
  • součinitel prostupu tepla obvodových konstrukcí
  • teplotní faktor a nejnižší povrchové teploty
  • pokles dotykové teploty podlah
  • správně dimenzovaný otopný systém a jeho regulace (termoregulační ventily)

Podrobnější vysvětlení této problematiky naleznete v článku Mikroklima ve školách.